Úvodní stránka > encoding > moudra o x264 I. – nepouzivejte –bitrate

moudra o x264 I. – nepouzivejte –bitrate

#otakuland           „(+censored) aky je najlepsi bitrate pre 720p HQ „

DOST!  To je jako ptat se kuchare, kolik mrkvi je potreba na svickovou a nerict mu, jak velky hrnec ma, pro kolik osob vari, a jak moc mrkvovou chut vlastne chce, aby ta svickova mela.

Jelikoz tato metafora pravdepodobne nezabrala, zkusim to rict jinak. x264 je program, ktery nedela temer nic jineho, nez ze se rozhoduje. Kvalitu vysledneho h264 streamu ovlivnujete parametry, podle kterych se toto rozhodovani ovlivnuje.  Kontrola Kvality je kategorie, ktera ovlivnuje, jak moc si kvalitativne budou veskere framy ‚podobne‘ co se tyce bitrate, tzn. do kolika bitu se muze zakodovat cely jeden frame. To, ze nektere framy budou potrebovat vic nebo min a miru teto fluktuace jde urcit jinym parametrem mimo Ratecontrol ted nebudu rozebirat. CO je vsak dulezite je, ze uzivatel ma dve moznosti, jak ovlivnit STREDNI hodnotu teto bitrate:

1) CRF – konstantni ‚kvalita‘. Jeji vypocet  je nyni zatim otaznikem diky prichodu mbtree. Faktem vsak zustava, ze diky teto moznosti predate kontrolu nad tim, aby framy vypadaly TEMER STEJNE DOBRE vnitrnimu algoritmu. Plati cim mensi cislo, tim lepsi.

Klady

  • vypada dobre jeden frame? budou tak vypadat pravdepodobne vsechny. Staci zkontrolovat rychly pohyb, sceny s grainem atd. klasika.
  • Nestane se, ze by nektere narocne sceny byly ‚vyhladovele‘, tzn. nedostanou tolik bitrate kolik by potrebovali.

Zapory

  • Vysledny enkod nekolika ruznych zdrojovych videi se stejnym CRF na 99% bude mit rozdilnou velikost. Mensi nebo vetsi.
  • Nutnost udelat nekolik testu pro ruzna CRF a bedlive sledovat zmeny.

Ja preci jenom jeste pri prehravani vysledku v danem CRF kontroluju prumernou bitrate a beru ji jako odrazovy mustek.

2) BITRATE – neboli, ‚tady mas tri mrkve a chci z toho svickovou pro cely pribuzenstvo. rozdel ji jak uznas za vhodne‘. V tomto pripade postavite x264 pred hotovou vec. Ma pouzit na kazdy frame tolik a tolik bitu. Vysledna kvalita se tak rozlozi podle mnozstvi bitu ktere je mozne pouzit, a znovu opakuju, jedna se o stredni hodnotu, takze fluktuace se nepocitaji. A jak tuhle hodnotu zjistime? Presne receno – nijak. Existovaly urcite metody pres xvid ale to uz je dnes passe. Navic mame ruzne rozliseni/ruzne zdroje/ruzna uroven detailu atd. To vse urcuje, kolik bitu by bylo idealne zapotrebi k zakompresovani framu bez znatelne ztraty na kvalite pro oko. To vsak x264 v tomto modu neresi, ohlizi se pouze na target bitrate a podle toho ji relativne rovnomerne rozdeluje podle statsu z 1. passu. Samozrejme tak nektere framy ostrouhaji.

Klady

  • Lze pomerne jednoduse vykalkulovat vyslednou velikost souboru, bez ohledu na zdroj, za predpokladu, ze bude mit stejne rozliseni a framerate. Nic vic pro kalkulaci neni potreba.
  • pokud se vam CRF zda na dany zdroj nefunkcni(= nedava bitrate kam by melo a ubira kde nema), ma obcas rucni nastaveni –bitrate a tudiz donuceni fungovat podle jineho rozhodovaciho algoritmu lepsi vysledek, ale chce to cit a MNOHO samplu a casu na zkouseni a kontrolu. Vetsinou to nestoji za to..
  • Moznost manipulace se .stats souborem z 1. passu. Duvodem budiz kontrola ci nutnost kvuli nekterym featuram MKV(o tom nekdy priste).

Zapory

  • Vyhladovelost. Scena s rychlym pohybem, blikajicimi svetly na pozadi, menici se barvy a spoustu hran a na to vse –bitrate nulanulanic? Smula, nebude to vypadat nejlip. Samozrejme nejaka vahovost vuci vetsi bitrate statickym scenam existuje, ale jak rika stare porekadlo: ‚kde nic neni ani smrt nebere‘. Bez bitu  to nepujde. Pozorne oko temer bez vyjimky v kazdem –bitrate videu najde scenu, ktera rve ‚Dej mi vic bitu ty lacina devko!‘, pokud se pohybujete podel hranicni hodnoty bitrate pro dane rozliseni. (Kdyz bitrate prekrmite, napr. pro 480p DVD date –bitrate 30000, nicemu, krome povedomi o vasem dusevnim zravi, neuskodite)

Zaver:

Kdokoliv vam tvrdil, ze kodit 2 passy s bitrate vam da ‚lepsi kompresi‘ a ze je to ten spravny zpusob jak na x264, vam lhal. Pokud napr. nechcete nacpat cely enkod filmu na DVD nebo nedejboze CD, tak az na specialni pripady neni vubec nutne pouzit –bitrate.

tl;dr POUZIVEJTE CRF A NE BITRATE.  NEEXISTUJE OPTIMALNI BITRATE NA VSECHNY VIDEA VE VESMIRU.

Diky patri The_P za kontrolu ^^

Reklamy
  1. Zatím nemáte žádné komentáře.
  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: